"Het belang van beweging bij kinderen" - VORMING voor kinderbegeleiders van Stad Roeselare

De fysieke, mentale, emotionele en sociale ontwikkeling van het kind zijn sterk afhankelijk van de omstandigheden in de eerste levensjaren. Het leerproces begint bij lichaamsgewaarwording en beweging. Gedragen worden, wiegen, voeden, aan- en uitkleden, verzorgen, op de buik liggen ... deze vroege bewegingen zijn een eerste belangrijke stap in de verdere ontwikkeling. De baby krijgt informatie over zichzelf en over de wereld rondom. Stapsgewijs evolueert de baby van een hulpeloos wezentje naar een zelfstandig individu. 

Vroeger werd aangenomen dat de psychomotorische ontwikkeling “vanzelf” ging, nu weten we beter. Een goede ontwikkeling is het gevolg van de juiste omstandigheden en gerichte stimulatie. Vele leerprocessen hangen nauw samen met beweging en gebeuren op een welbepaalde manier. In deze voordracht gaan Alissa en Cindy in op het belang van bewegen en geven concrete voorbeelden hoe de motorische ontwikkeling van het kind gestimuleerd kan worden. We tonen spelletjes voor thuis, in de opvang en op school. Spelenderwijs leert het kind zich optimaal ontplooien. Maar ook de alarmsignalen komen aan bod. Wat als de ontwikkeling niet goed gaat? Hoe kunnen we bijsturen? Wanneer verwijs je door? Is een voorkeurshouding erg? Wat kunnen we doen voor kinderen met een afgeplatte schedel? Hoe kunnen we problemen voorkomen? 

Source: https://www.gezondheidinbeweging.be/lezing...